субота, 31 жовтня 2015 р.

Формування гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища



І. Вступ

Протягом 2010-2015 н. р. робота МО вчителів іноземних мов була підпорядкована проблемній темі «Формування гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища». 
Робота над проблемною темою включала поетапну її реалізацію, що висвітлювала напрямки діяльності МО по діагностиці, теоретичному обґрунтуванню та практичному дослідженню проблеми, систематизації, узагальненню та пропагуванню перспективного педагогічного досвіду. Плануванням передбачено поєднання індивідуальних, групових та колективних форм роботи, їх модернізація на інноваційній основі. Питання ефективності роботи по реалізації науково-методичної проблеми розглядалися на засіданнях шкільних методобєднань. 





  Реалізовуючи проблемну тему МО, вчителі іноземних мов працювали над вирішення наступних завдань, а саме:
-              Створення оптимальних умов для формування гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов;
-              Розкритття різних аспектів культури і  можливості їх застосування на уроках іноземної мови в контексті діалогу культур та розвитку полікультурної свідомості в процесі вивчення іноземної мови.
-   Визначення шляхів формування гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища.
 -  Виховання громадянина, толерантного та доброзичливого у полікультурному середовищі;
 -        Виховання наполегливості, волі, впевненості у досягненні мети;
 -      Розширення світогляду учнів, навчання спостерігати, думати, аналізувати, розмірковувати;
Актуальність теми:
Загальновизнано, що рівень мовної освіти завжди був і залишається визначальним у характеристиці соціального розвитку суспільства загалом і кожної особистості зокрема. На сучасному етапі розвитку суспільства навчання іноземної мови спрямоване на формування гармонійної соціально-компетентної особистості, яка вміє комунікативно виправдано й грамотно послуговуватися мовою в умовах білінгвального полікультурного середовища.
Об'єкт дослідження: інноваційні технології, методи, прийоми що сприяють формуванню гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища.
Предметом дослідження є педагогічні умови, створене полікультурне середовище для застосування інноваційних технологій що сприяють формуванню гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища.
Мета – визначити та обгрунтувати необхідність саме тих технологій навчання, які забезпечують умови для формування гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища.
Практика свідчить, що найбільш продуктивними, міцними, усвідомленими стають ті знання, які учень здобуває сам. Створенню умов для самостійного здобуття знань сприяють проблемні ситуації. Діти вирішують пізнавальне завдання, що містить суперечність, викликає дискусію, спонукає до роздумів, пошуків і висновків. Як один із прийомів створення проблемної ситуації широко використовують «хвилинки міркування», що сприяють розвитку як логічного, так і образного мислення.
Із розвитком гармонійної соціально-компетентної особистості дитини тісно пов'язують технологію використання на уроці навчальних ігор і творчих завдань. У процесі вирішення творчих завдань учні створюють певний творчий продукт. У ході вивчення різних тем доцільно використовувати різні види творчих завдань, оскільки це спонукає дітей до пошуку, зацікавлює новизною.
Провідна ідея теми полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання іноземних мов, що сприяють формуванню гармонійної соціально-компетентної особистості школяра.

За інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, так як передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток  особистості. Це дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології.
Розвивати особистість учня можна по –різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя.
Завдання педагога - управляти процесами  пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.

Однією з проблем, що постають перед сучасною освітою є необхідність формування  гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища.
 Отже,
1. Проблема формування гармонійної соціально-компетентної особистості засобами іноземних мов в умовах білінгвального полікультурного середовища є мало вивченою і актуальною.

2. Предмет “іноземна мова” виявляє багаті можливості для розвитку гармонійної соціально-компетентної особистості, оскільки базується на особистісно-орієнтованій освітній парадигмі, на діяльнісному та комунікативно-орієнтованому підходах та має у своєму арсеналі багато інноваційних розвивальних технологій.

3. У роботі визначено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено психологічно-педагогічні умови ефективного використання іноземної мови у процесі формування особистості учня.

4. Розроблена практична модель формування гармонійної соціально-компетентної особистості учня засобами іноземної мови, яка включає: 1) принципи особистісно-орієнтованої парадигми освіти; 3) особистісно-орієнтовані технології навчання та виховання; 4) психолого-педагогічні умови формування особистості засобами іноземної мови;


Немає коментарів:

Дописати коментар