Автор досвіду: Огороднічук Лідія Петрівна, вчитель англійської мови.
Адреса досвіду: Рівненська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів Рівненської
міської ради.
Актуальність досвіду
викликана цілим рядом чинників. По-перше, інтенсифікація навчального процесу ставить задачу пошуку засобів
підтримки в учнів інтересу до матеріалу і активізації їх
діяльності, що вивчається, протягом всього заняття. Ефективним засобом рішення
цієї задачі є навчальні ігри. По-друге,
однією з найважливіших проблем викладання іноземної мови є навчання усної мови,
що створює умови для розкриття комунікативної функції мови яка дозволяє
наблизити процес навчання до умов реального життя, що підвищує мотивацію до
вивчення іноземної мови. Залучення дітей в усну комунікацію може бути успішно
здійснено в процесі ігрової діяльності.
Мета роботи розкрити значення гри на
уроках іноземної мови не тільки як засобу оптимізації і стимуляції процесу
навчання, але і як важливого аспекту психологічного комфорту і зняття розумової
перенапруги учнів.
Завдання роботи - обґрунтування необхідності
застосування ігор як прийому навчання на
уроках англійської мови у середній школі.
Предмет дослідження є створене навчальне середовище для застосування
ігрових технологій на уроках англійської мови з метою забезпечення
результативності навчально-виховного процесу.
Гіпотеза досвіду: якщо систематично використовувати на
уроках рольові ігри, то можна очікувати
якісного формування комунікативної компетентності в учнів, що в свою чергу
сприятиме:
1) продуктивному
засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного
використання;
2)
збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів;
3)
підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в
учнів.
Методи дослідження
проблеми:
-
спостереження, аналіз;
-
розробка науково-методичних
матеріалів з проблеми;
-
впровадження рольової гри під час навчальних занять;
-
запровадження елементів аналізу
діяльності роботи під час уроку, самоаналізу, взаємоаналізу;
-
розробка дидактичного матеріалу,
тестових завдань;
-
моніторинг якості навчальних
досягнень учнів;
-
узагальнення досвіду роботи з
проблеми дослідження;
Опис
досвіду роботи
Учитель –
людина,
яка може робити важкі речі легкими.
Ральф Волдо
Емерсон
Основне завдання іноземної мови -
сприяти в оволодінні учнями уміннями і навичками спілкування в усній і писемній
формах відповідно до мотивів, цілей і соціальних норм мовленнєвої поведінки у
типових сферах і ситуаціях.
Головна мета навчання іноземної мови полягає у формуванні в учнів
комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані
на основі мовних знань і навичок. Я працюю над проблемою „Використання ігрових
технологій як засобу розвитку соціально-компетентної особистості школяра.”. Гра – це діяльність,
гра – це життя людини, тому очевидні переваги використання ігрових технологій в
освіті.
Гра є інструментом викладання, який
активізує розумову діяльність дітей що навчаються, дозволяє зробити навчальний
процес привабливішим і цікавішим, примушує хвилюватися і переживати що формує
могутній стимул до оволодіння мовою.
Питання методики викладання іноземної мови з використанням ігрової
діяльності на початковому етапі отримали висвітлення в роботах Г.В. Рогової і
І.Н. Верещагіной, Е.І. Пассова, Д.Б. Єльконіна, Е.І. Негневицької та інших вчених,
методистів і психологів. Проблема пошуку
організації навчання на молодшому і середньому етапах знайшли віддзеркалення в
роботах Н.А. Салановича, В.В. Андрієвскої та інших авторів.
Формування
основних компетенцій відбувається на кожному уроці. Для забезпечення широкого
спектру вмінь, навичок, практичного застосування набутих знань, добираю систему
уроків: уроки-лекції, уроки-захист проектів, уроки закріплення знань і звичайно ж використовую
різноманітні види рольових ігор.
Вивчаю питання роботи
з обдарованими учнями. Вирішую завдання розвитку творчої особистості як невід’ємної
умови соціалізації школярів. З цією
метою створюю на
уроках умови для творчого розвитку особистості, сприяю формуванню
інтересу до предмета,
бажання втілити на практиці здобуті теоретичні знання. Намагаюся створити на уроках
атмосферу співробітництва, зацікавленості в отриманні кінцевого
результату. Виховую шанобливе
ставлення до рідної та
іноземної мови і культури.
Враховуючи психологічні та фізіологічні особливості дітей молодшого
шкільного віку, найоптимальнішим способом початкового навчання є ігрова
ситуація.
Гра – це один з найдавніших,
актуальних методів навчання. Для дітей молодшого шкільного віку гра має особливе
значення: гра для них – це навчання, праця, серйозна форма виховання.
У різних системах навчання грі
відводиться незвичайне місце. Визначається
це тим, що гра відповідає природі дитини. Дитина від народження і до зрілості
приділяє велику увагу іграм. Діти із задоволенням самі вигадують ігри, за
допомогою яких найбанальніші, побутові речі переносяться в особливий та цікавий
світ пригод.
Задовольняючи потребу дитини гратися, перевтілюватись, рухатись, учитель забезпечує умови
для вивчення іноземної мови. Така форма навчання не виснажує нервову систему та
організм дитини, а реалізується головним чином за рахунок мимовільних процесів
сприйняття і пам'яті. Оскільки гра, що охоплює елемент змагання, мотивує
мовленнєву діяльність, а мотиви – це чинники активізації психічних процесів, то
вона позитивно впливає на психічний розвиток дитини. Гра сприяє розвитку
класифікуючого сприйняття, довільної уваги і пам'яті, а також мови, виробленню
вміння спілкуватися, інтелектуальному зростанню.
Завдання педагога полягає в тому, щоб знайти максимум педагогічних
ситуацій, у яких може бути реалізоване прагнення дитини до активної
пізнавальної діяльності. Педагог повинний постійно удосконалювати процес
навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал.
Тому так важливо використовувати ігри на уроках іноземної мови.
Ігри допомагають спілкуванню, сприяють передачі накопиченого досвіду,
одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних
навичок людини, її сприйняття, пам'яті, мислення, уяви, емоцій, таких рис, як
колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність. Крім
того, що ігри мають величезну методичну цінність, вони просто цікаві як
учителю, так і учню.
Прийом гри має безсумнівну дидактичну цінність, адже гра сприяє
ефективному засвоєнню матеріалу і поліпшенню загального настрою в класі, а
також зняття психологічних бар'єрів, як у самому класі, так і між класом і
педагогом.
Одна і та ж гра може бути використана
на різних етапах уроку. Але все залежить від конкретних умов роботи викладача.
Тільки треба пам’ятати, що при всій привабливості та ефективності ігор
необхідно мати почуття міри, в іншому випадку вони втомлять учнів і втратять
свіжість емоційної дії.
Звичайно, урок іноземної мови – це не
тільки гра. Довіра та не примусове спілкування між учнями та викладачем, яке
виникло завдяки загальній ігровій атмосфері та самим іграм, дозволяють
викладачу розмовляти на серйозні теми, обговорювати будь-які реальні ситуації.
Таким чином, гра додає навчальному спілкуванню комунікативну
спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує
якість оволодіння знаннями. Гра - це могутній фактор психологічної адаптації
дитини в новому мовному просторі, що може вирішити проблему природного впровадження іноземної мови у світ дитини.
Прийом гри має безсумнівну дидактичну цінність, адже гра сприяє
ефективному засвоєнню матеріалу і поліпшенню загального настрою в класі, а
також ламанню психологічних бар'єрів, як у самому класі, так і між класом і педагогом.
Таким чином, гра додає навчальному спілкуванню комунікативну
спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує
якість оволодіння ім. Гра - це могутній фактор психологічної адаптації дитини в
новому мовному просторі, що може вирішити проблему природного ненасильницького
впровадження іноземної мови у світ дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар