пʼятниця, 27 лютого 2015 р.

Поради батькам

Міфи і правда про вивчення англійської мови – Міф 1

Міф №1:

"Найкращий спосіб навчитися іноземної мови - це говорити нею".
Це мабуть найпоширеніша порада, яку чують ті, хто вивчає англійську. Її можна почути від викладачів, адміністраторів сайтів з вивчення англійської мови, навіть тих, хто вже володіє англійською достатньо добре. Я й сама, як репетитор, часто кажу своїм учням щось на зразок: "Головне, аби ви говорли".
speak-or-study-englishБільшість викладачів іноземної мови прагнуть змусити вас говорити  - що раніше, то краще. Вважається, що чим менше говорить викладач, тим більше можливостей мають учні використати свою англійську.

Правда:

Говоріння іноземною мовою - це імітація. Коли ви говорите рідною мовою, ви ж не придумуєте свою граматику, слова, не створюєте нову вимову. Ви використувуєте граматику, словниковий запас та вимову людей, що вас оточують.
Так само і при вивченні іноземної мови, вашою метою є якнайкраще імітувати граматику, словниковий запас та вимову носіїв мови, завдяки чому ваше мовлення буде правильним та природнім.

Очевидно, що для того, щоб говорити як носій мови,  ви маєте слухати, що вони кажуть і читати, що вони пишуть . Коли ви так робите, ви вчите нові слова та граматичні структури, які потім можете використати для вираження власних думок. В результаті, вам легше й легше будувати власні речення англійською мовою.
На противагу цьому, якщо бездумно слухатися популярної поради і зосередитися в першу чергу на говорінні (а не на слуханні та читанні),  ви не зможете вивчити нові слова чи структури . Інакше кажучи, ви "застрягнете" на своєму рівні обмеженого словникового запасу, недозасвоєної граматики та неправильної вимови. Вам завжди буде важко виразити себе англійською мовою.

Переваги говоріння

Хоча практика говоріння не розвиває ваш словниковий запас чи граматику, вона все ж має кілька важливих переваг:
  • Говоріння допомагає покращити швидкість вашого мовлення (переміщує ваші знання граматики, слів, вимови із "повільної памяті" до "швидкої памяті"; однак для початку у вашій "повільній памяті" має вже щось бути закладене завдяки вхідному матуріалу).
  • Спілкування англійською мовою - сам по собі цікавий та стимулюючий процес, задяки чому ви хотітимете продовжувати її вивчати. Говоріння поступово позбавляє страху перед іноземною мовою.
  • Говоріння допомагає знайти прогалини у вашому словниковому запасі та граматиці (вам стає зрозуміло, чого ви не знаєте і ви самі хочете "знайти потрібне слово" тощо)

how-to-say-it-in-englishЩо треба робити, якщо:

  • ви не знаєте, як почати речення, навіть поміркувавши над цим
  • ви зупиняєтеся всередині речення і не можете продовжити, бо не знаєте потрібного вам слова
  • ви вимовляєте якісь незграбні речення, бо ви не знаєте, як щю фразу можна сказати природніше
  • ви часто робите помилки і навіть не усвідомлюєте їх
... вам необхідно більше вхідного матеріалу, а не говоріння. Ці проблеми демонструють, що ви просто не знаєте, як сказати певні речі англійською мовою, і що вам треба глянути, як їх кажуть носії мови. Більший обсяг мовної практики в таких випадках не покращить вашу граматику та словниковий запас ,  а іноді може і погіршити.
З самого початку вивчення мови, ви маєте проводити практично увесь свій навчаьний час читаючи та слухаючи (тобто насичуючи себе необхідними словами, виразами, граматичними структурами) - аж поки не зможете написати кілька (але 100% правильних) речень англійською мовою. Наприклад, можете почати з нписання електронного листа людині, яка говорить англійською. Не має значення, як дового ви писатимете листа - хоч 2 години, якщо вам вистачить терпіння.
Одночасно, ви маєте вправлятися у вимові, намагаючись відтворювати звуки, які чуєте від носіїв, поступово переходячи на слова, фрази та врешті речення, які звучать природньо.
Потім вам варто продовжувати надходження "вхідного матеріалу" (читати і слухати) - аж поки ви самі не зможете створювати прості і  правильні речення без зазирань до словника.  Ось саме зараз ви можете починати говорити   - спочатку повільно й уважно. Однак вам все ще треба витрачати більший шмат вашого часу на читання та слухання, оскільки вхідний матеріал - єдиний шлях розвинутти ваш словниковий запас та граматику.

Перевірте себе, чи варто вам прагнути говорити англійською:

Перший етап - спробуйте написати невеликий лист англійською мовою (без словника та граматичного довідника). Потім дайте цей лист на перевірку людині, яка добре знає англійську (не довіряйте функції "Правопис" в MS Word - вона вам не підкаже більшість граматичних помилок чи неоковирність фрази)
Якщо ви маєте труднощі з написанням або більше ніж 1-2 помилок в листі, поспішати з говорінням не варто. Купіть чи завантажте з інтернету книги Graded Readers. Це книги, розбиті на серії відповідно до рівня англійскьої мови, які мають, окрім тексту, начитку носіями мови. Читання з паралельним прослуховуванням таких книг відповідного рівня дуже ефективно розвиває словниковий запас та граматику.
problematic-speakingЯкщо ви успішно впорались із першим етапом, спробуйте тепер говорити: увімкніть диктофон і запишіть себе. Про що говорити? Варіантів багато, припустімо: "Які важливі справи мені треба зробити найближчим часом" або "Що цікавого трапилося зі мною у цьому місяці", або "Куди я хочу поїхати у відпустку і чому саме туди" і т.д. і т.п. Знову ж таки, не підглядате в словник, говоріть все, що спаде на думку - навіть якщо це буде лише 5-7 речень.
Потім дайте прослухати цей запис своєму викладачеві чи носію мови. Розпитайте про помилки, чи природньо підібрані слова. Деякі помилки та прогалини ви можете помітити й самі - паузи, перервані речення, одноманітна інтонація, неправильні звуки, а може навіть і граматичні помилки. Знову ж, якщо в 5-7 реченнях у вас більше 1-2 помилок, не намагайтеся поспішати "поперед батька в пекло" - краще читайте та слухайте те, що вам цікаво (англійською). Пройде час - і ви помітите, що дейякі англійські фрази самі"вискакують" з вашого рота.

3 коментарі:

  1. Анастасія Ткачук27 лютого 2015 р. о 11:07

    Розумні поради справді досвідченного вчителя. Дуже шкодую,що більше з тобою не працюю. Багато чому від тебе навчилася!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Анастасія Ткачук27 лютого 2015 р. о 11:15

      Звичайно "досвідченого", це щось я перехвилювалась :)

      Видалити